söndag 17 april 2016

outreach

Onsdag förra veckan började dagen med att jag blev uppringd av P4 Norrbotten för en intervju. Jag fick berätta var jag är, vad jag gör och vad jag lärt mig. Efter 40 år i yrket så finns det ännu saker att lära sig. Aldrig fullärd 👍

När jag kom tillbaka till sjukhuset stod några färdiga för att åka till en annan by på outreach, liknande BVC mottagning.  Jag ringde Camilla som genast hakade på.
Vi tränade ihop oss 6 personer i bilen. Camilla och jag gjorde våra förhållandevis små rumpor ännu mindre för att rymmas. En fick dessutom stå på flaket.

När vi kom fram var där redan fullt med mammor och barn. Alla barnen vägdes och en del vaccinerades. Det blev varmt, trångt och högljutt i det lilla rummet.
Efteråt stannade några kvinnor för familjeplanerung. Några fick p-piller och två
 fick p-stavar, detta efter att deras män gett sitt godkännande.
Allt gick på löpande band, helt utan sekretess.

Totalt 105 barn på BVC mottagning.

De större barnen fick ta tag i kroken under vågen när de vägdes.


Till de mindre barnen användes en "byxsele" att hänga upp dem i.

Många barn fick vaccin.

Sjuksköterskorna hade bl.a med vaccinet i kylbagar.
Arbetade snabbt och effektivt.

Camilla som är spruträdd höll sig utanför. Här har hon fått ett sockerrör att tugga på.









.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar