onsdag 20 april 2016

Glimtar från sjukhuset

Nu har jag varit tre veckor på sjukhuset i Matema och är på BB och förlossningen fm. månd.-fred.
Här föder kvinnorna tysta, möjligen med lite kvidande och fjärran från all smärtlindring i form av ryggbedövning, lustgas m.m. Dessutom utan alla tekniska hjälpmedel.  Som uppmuntran kan barnmorskorna säga Pole/ tröst- stackars dig och hema/andas.
Alla mammor ammar utan problem och utan tillmatningsrutimer. Blodsockerkontroller, vad är det??? här i Matema.
De går hem efter 1 dygn och vid kejsarsnitt efter 7 dygn. Stygnen skall tas innan hemgång. 
Själv har jag ett hjärtebarn.  En liten prematur/för tidigt född/ med födelsevikt 1.3 kg  och den kämpar på varje dag för att överleva. Mamman sköter helt själv och är jätteduktig.
Här lite glimtar från "mitt jobb"

Kvinna i värkarbete

Nyfödd så är de inte mörkhyade

Den lilla prematur pojken.  
Jag ber varje dag att han ska klara sig.

Tvilling flickor. Inte var det här nå roligt

Specialutbildad barnmorska lägger ryggbedövning inför kejsarsnitt

Själv är jag "finklädd" inne på op.salen

Viker gasväv till kompresser som sedan skickas för sterilisering. 

Bm Tuliwawo behöver amma sin 6 mån dotter. Barnflickan kommer med henne minst en gång/dag









2 kommentarer:

  1. Hej på dig Sigrid
    Har hälsning från Gunnel Öhman. Jag visade din blogg för henne och hon tyckte det var så intressant. Hoppas att allt går väl för ditt lilla hjärtebarn.
    Soligt o fint väder idag, men vi har kalla nätter med några minusgrader.
    Lugnt på BKF så vi har haft ett par veckors fritt, skönt.
    Hoppas detta blir publicerat, har inte lyckats med min förra kommentar.
    Kram Aina

    SvaraRadera
  2. Ja, nu lyckades det. Jippie

    SvaraRadera